Tea,
coffee, chocolate, avocados, and fatty fish all have good-for-you
qualities.
O
K, so we know that spinach and carrots are good for us, but tea,
coffee, chocolate, avocados, and fatty fish also having
disease-preventing and health-enhancing properties?
Yes. Some
of these superfoods
contain antioxidants, which fight the damage from disease-causing
"free radicals" (unstable molecules that damage cells). Others have
omega-3 fatty acids, which promote heart health and may even help to
cheer you up when you're feeling down. Here's a rundown on how
these five foods can benefit your health.
Tea
Topping
the list of surprising superfoods is tea -- any type that comes from
the leaves of the plant Camellia sinensis, including black,
green, white, and oolong.
Many
studies have looked at the health benefits of tea. While the jury is
still out on some of these potential benefits, there appears to be
compelling evidence for tea's ability to reduce the risk of heart
disease.
There are
some intriguing studies that tea may prevent cancer, reduce the risk
of Alzheimer's disease, and impact bad breath, and while these
studies are more speculative, the strongest evidence is on the
reduction of coronary heart disease risk.
Tea's
secret ingredient is catechins, a type of flavonoid from the family
of disease-fighting antioxidant phytochemicals that is also found in
fruits, vegetables, and red wine.
Not just
any cup of tea will provide you with a healthy dose of flavonoids.
Strong, steeped tea is richest in these phytochemicals. And the
longer you steep your tea, the more of these healthy extracts your
drink will contain.
Because
iced tea is typically diluted, it's not as good a source as hot tea.
Bottled teas start off with low levels of flavonoids, and tend to
lose potency over time. Decaffeinated tea is a good option, though
it has about 10% fewer phytochemicals than tea with
caffeine.
So how
much tea should you drink? Some studies have suggested that drinking
three cups each day can reduce your risk of heart
disease.
Choose tea
whenever you can, it can contribute as much antioxidants as a
serving of fruit or vegetable without the calories.
If you add
sugar to your tea, do so sparingly. This addition can turn a
naturally non-caloric tea into a high-calorie
drink.
Dark
Chocolate
Good news
for chocolate lovers: dark chocolate (as opposed to milk chocolate
or white chocolate) contains healthful flavonoids similar to those
found in tea, red wine, fruits, and vegetables.
Studies
have shown that small portions of dark chocolate can improve
blood vessel flow, especially in older adults, and may improve blood
sugar and insulin sensitivity to help reduce the risk of diabetes.
One study,
published in the journal Hypertension, reported that the
antioxidants found in dark chocolate could help reduce high blood
pressure. Study participants who ate chocolate also reduced their
LDL "bad" cholesterol levels, and improved insulin sensitivity. A
little chocolate goes a long way, however. The study subjects were
limited to a small portion of dark chocolate per day and cut
calories elsewhere in their diets to avoid weight
gain.
In another
study, reported in The Journal of the American Medical
Association, researchers found that the flavonoids in dark
chocolate helped prevent stiffening of blood vessels in adults over
50. And a study published in the American Journal of Clinical
Nutrition found that dark chocolate may help prevent diabetes by
improving insulin sensitivity in healthy
adults.
The dark
chocolate used in these studies has high levels of flavonoids and
somewhat of a bittersweet taste -- different from the creamy milk
chocolate many enjoy. The flavonoids come from extracts of the cocoa
bean. By choosing dark chocolate with a high percentage (70%) of
cocoa, you'll get more of these health-enhancing antioxidants. Most
dry cocoa mixes don't contain these health-promoting
substances.
Of course,
all chocolates -- including dark chocolate -- have both positive and
negative attributes. Chocolate candy has plenty of saturated fat and
sugar, which can lead to weight gain. A standard-size bar of
Hershey's Dark Chocolate has 531 calories.
Still, at
the very least, chocolate is a satisfying treat that can be an
alternative to sugary snacks that provide calories with little
nutritional value, says the American Dietetic Association.
So enjoy
small portions of dark chocolate as part of a healthy diet (and make
up for the calories with physical activity).
Fatty
Fish
It's hard
to imagine that any food called "fatty" could be good for you, but
when it comes to food from the sea, the fattier the fish, the
better. Coldwater fatty fish, such as salmon, trout, herring, tuna,
sardines, and mackerel, are rich in omega-3 fatty acids, a type of
unsaturated fat that
promotes health in many ways. The real strength of omega-3s appears
to be their ability to lower blood cholesterol, preventing blood
clots and heart attacks.
Many
studies have supported the idea that omega-3 fatty acids can lower
cholesterol and triglycerides (blood fats), and reduce the
inflammation associated with a risk of heart disease. The science
for this effect is so compelling that the American Heart Association
recommends eating two servings of fatty fish
weekly.
Emerging
evidence suggests that omega-3s may also affect mood. A study from
the University of Pittsburgh found that low
levels of omega-3s were associated with mild to moderate symptoms of
depression and moodiness, while people with higher levels were found
to be more content.
Eating
fish such as salmon and trout is the easiest and best way to get a
healthy dose of omega-3 fatty acids. If you don't enjoy them, you
can also get it in plant foods such as flaxseed, walnuts, oils, but
these sources are not as good as fatty fish."
But keep
in mind that you can undo the health benefits of fish if you eat it
fried.
Fried
foods add lots of extra calories, and saturated fat that is not good
for your waistline or your heart. So fire up the grill or put your
fish under the broiler for a quick, tasty, and heart-healthy meal.
Keep portions to 4 ounces. While the fat in the fish is good for
you, it adds to the calorie count.
Avocados
Yes, these
luscious green fruits are full of fat. But most of it is the
heart-healthy, monounsaturated kind that can help lower both total
cholesterol and "bad" cholesterol.
Avocados
contain health-promoting carotenoids. They're also rich in vitamin E
and potassium, and contain some fiber to help fill you
up.
Avocados
are rich in beta-sitosterol, a natural substance that has been shown
to reduce cholesterol levels. The avocado also contains plant
chemicals and antioxidants, all of which contribute to good
health.
While
avocados are a great way to add flavor and texture to meals without
too much saturated fat, portion control is
critical.
Slice
avocados into salads; float slices or cubes of avocado on top of
soups, or use avocado instead of butter, cream cheese, or mayonnaise
on breads, bagels, and sandwiches.
Coffee
Your
morning cup of coffee not only helps wake you up, it may have health
benefits. The caffeine in coffee stimulates the brain and nervous
system, and may lower your risk of diabetes, Parkinson's disease,
mood problems, headaches, and even cavities.
Coffee
contains many beneficial substances including chlorogenic acid, a
compound in the antioxidant family that may improve glucose (sugar)
metabolism. Another perk is that coffee contains magnesium, a
mineral that can also improve insulin sensitivity and enhance
glucose tolerance.
A
review of 15 studies on coffee and type 2 diabetes published in
The Journal of the American Medical Association found that
people who regularly drank coffee had lower risk of type 2 diabetes.
Most people in the studies drank coffee prepared with the drip
method.
So enjoy
your coffee in moderation, and keep in mind that a healthy diet,
normal body weight, and regular exercise are your best defense
against developing type 2 diabetes.
Another
plus is that coffee is naturally calorie-free. But if you load it up
with cream, sugar, whipped cream, and/or flavored syrup, the extra
fat and calories can nullify any potential
benefits.
Of course,
it takes more than five foods to make a healthy
diet.
The real
key to preventing disease and promoting health is a lifestyle of
regular physical activity, healthy eating patterns that include a
variety of nutritious foods and ways to
manage stress that work for you.
Remember portion size
does matter, even with healthy foods. If you gain weight because
you're eating large portions, you'll negate the health benefits and
increase health risks.